یادی از عمواوغلی‌ها

سندی برجا مانده از سال 1352

اسناد تاریخی برجامانده دربارۀ فرش‌های حرم مطهر رضوی گنجینه‌ای ارزشمند برای شناخت تاریخ فرش و فرش‌آرایی در این بارگاه ارجمند است. یکی از این اسناد، نامه‌ای اداری است که نکته‌های قابل توجهی را می‌توان بررسی کرد. از جمله:

«مفروش بودن قالی‌های بافته شده توسط یکی از نامدارترین تولیدکنندگان قالی‌های دستباف فاخر -برادران عمواوغلی- در حرم مطهر رضوی»

«توجه به طرح و نقش، کیفیت بافت و اصالت قالی‌ها و پرهیز از استفاده بیش از حد از آن‌ها»

و امروز شماری از قالی‌های دارای نشان عمواوغلی در موزه آستان قدس رضوی نگهداری شده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و حرم مطهر رضوی نیز پس از چندین دهه همچنان در سنتی پسندیده با فرش‌های دستباف فاخر مفروش می‌شود.

در این سند «رئیس فرشهای آستانقدس» گزارش می‌دهد که «فرشهای عمارت شماره یک (دارالتولیه) از فرشهای قدیم بافت عمواوغلی و دارای نقشهای ممتاز و رنگ جالب میباشد» و در نتیجه استفاده بیشتر از آن‌ها را به صلاح نمی‌داند. این موضوع به تأیید دیگر مقام‌های آستان قدس نیز رسیده و با نظر نیابت تولیت عظمی در آن زمان فرش‌ها گردآوری شده و اکنون برخی از آن فرش‌ها در موزه فرش حرم مطهر رضوی به نمایش درآمده‌اند.

«عبدالمحمد» و در پی او «علیخان» عمواوغلی دو برادری بودند که در اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی با دایر کردن کارگاه‌های بزرگ قالیبافی در مشهد، حرفه پدر را ادامه داده و نوزایی چشمگیری در تاریخ هنر قالیبافی ایران رقم زدند.

 معماری_1
بررسی پیوند فرش و معماری در کمیته فرش
-6012832860555298273_121 (3)
تفاهم در همکاری از جنس فرش
-6005773231400796227_121
رونمایی از فرش «ضامن آهو»
IMG_20230828_083430_376
همفکری در کمیته فرش فرهنگستان هنر