× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی

اساس فعالیت

فعالیت اصلی شركت فرش آستان قدس رضوی بافت فرش دست‌باف نفیس و باکیفیت (در رجشمارهای مختلف و با بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه و رنگرزی گیاهی در اندازه‌های مورد نیاز رواق‌ها و بیوتات متبركه حرم مطهر و نیز دیگر سفارش‌دهندگان) است. سالانه حدود ۴ هزار مترمربع فرش دست‌باف در کارگاه‌های این شرکت با هدف استفاده در حرم مطهر بافته می‌شود و نزدیک به ۵۰۰ نفر قالیباف در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

رنگرزی

رنگ در فرش اهمیتی ویژه دارد و رنگرزی الیاف هنر و مهارتی خاص است.

فرایند رنگرزی سرشار از ظرایف و نکته‌هایی است که پیامد آن درخشندگی و جلای فرش و نیز ثبات و دوام رنگ آن خواهد بود. کیفیت الیاف و رنگزاها از یک‌سو و دانش و مهارت رنگرز از دیگر سو از مهمترین عوامل توفیق فرایند رنگرزی قلمداد می‌شود. طبیعی یا شیمیایی بودن مواد رنگزا، سنتی یا صنعتی بودن رنگرزی، حجم الیاف، مدت زمان فرایند و گرمادهی به پاتیل‌های رنگرزی و... نیز در به‌دست آوردن الیاف رنگی مناسب تاثیرگذارند.

به‌طور کلی رنگرزی به دو شاخه «طبیعی» و «شیمیایی» تقسیم می‌شود.

در رنگرزی طبیعی که در شرکت فرش آستان قدس رضوی مبنای عمل است، از انواع رنگزاهای گیاهی و جانوری استفاده می‌شود و در رنگرزی شیمیایی صرفاً رنگ‌های صنعتی و شیمیایی به‌کار گرفته می‌شوند.

در شرکت فرش آستان قدس رضوی از رنگزاهای گیاهی همچون روناس، اسپرک، جاشیر، پوست انار، پوست گردو، برگ مو،... و رنگزایی جانوری به نام قرمزدانه استفاده می‌شود و رنگ‌های صنعتی و شیمیایی به این مجموعه راهی ندارند.

در فرایند رنگرزی «ثبات رنگ» بسیار مهم است. ثابت بودن رنگ‌ها و مقاومت آنها در برابر نور، سایش و شست‌و‌شو ضروری است و در این شرکت حفظ ثبات از هر سه منظر مورد تاکید است.

بافت

فرایند بافت فرش دست‌باف مراحل متعددی دارد و ابزار و مهارت ویژه‌ای می‌طلبد.

در این فرایند با استفاده از مواد اولیه و ابزار مناسب، اقداماتی همچون چله‌کشی یا چله‌دوانی، گلیم‌بافی، زنجیره‌بافی، ملیله‌بافی، گره‌زنی، پودکشی، شیرازه‌بافی، پایین‌کشی و... به انجام می‌رسد.

یکی از مهمترین ابزار مورد نیاز برای بافت فرش، «دار قالیبافی» است. دارها انواع مختلفی دارند که ممکن است عمودی (ایستاده) یا افقی (زمینی) و نیز فلزی یا چوبی باشند که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند.

شرکت فرش آستان قدس رضوی به‌علت در اختیار داشتن فضای بزرگ و مناسب، این امکان را یافته است که از بهترین و بزرگترین دارهای ثابت عمودی (فزی و چوبی) استفاده کند و اختیار و قدرت عمل بیشتری را برای تولید با کیفیت انواع فرش‌ها در اندازه‌های متنوع فراهم آورد.

تولید فرش دست‌باف در ایران به دو شیوه کارگاهی و خانگی انجام می‌شود. شیوه خانگی (تک‌بافی) به‌علت فضای محدود خانه‌ها امکان تولید فرش‌های بزرگ‌پارچه را سلب می‌کند و از سوی دیگر امکان نظارت مستمر بر فرایند بافت از سوی ناظران فنی را به حداقل می‌رساند. در حالی‌که در تولید کارگاهی از یک سو محدودیتی در بافت فرش‌هایی در اندازه‌های بزرگ وجود ندارد و از سوی دیگر فرش‌ها به‌علت نظارت پیوسته و دایمی از کیفیت مطلوبی برخوردارند.

شرکت فرش آستان قدس نیز با داشتن کارگاه‌های متمرکز قالیبافی (در مشهد (روستای کنه‌بیست) و کاشمر) توانسته است کیفی‌ترین و بهترین دست‌بافته‌ها را تولید کند و همچنان از این امکان برخوردار است.

در بافت فرش معمولاً از دو نوع گره اصلی (متقارن و نامتقارن) استفاده می‌شود که در شرکت فرش آستان قدس رضوی اغلب از گره نامتقارن (فارسی) استفاده می‌شود و البته شماری از قالیبافان نیز با گره‌های نامتقارن (ترکی) به کار بافت مشغولند.

یکی از نکته‌های قابل توجه در بافت فرش «رجشمار» (تعداد گره بافته‌شده در عرض فرش در واحد طول معین) است که به‌عنوان مشخص‌کننده میزان تراکم به‌کار می‌رود.

شرکت فرش آستان قدس رضوی امکان بافت در همه رجشمارهای متداول را داراست و می‌تواند فرش‌های ریزباف و درشت‌باف را با بهترین کیفیت به سفارش‌دهندگان عرضه کند. متداول‌ترین رجشماری که در حال حاضر در کارگاه‌های این شرکت بافته می‌شود، بر اساس سفارش حرم مطهر رضوی 30 و 40 است. (30 یا 40 گره در 5/6 سانیمتر یا یک گره ذرعی)

امکان بافت فرش در اندازه‌های متنوع، با رجشمارهای متفاوت، در بهترین و بالاترین کیفیت و با هنرمندی بیش از 500 نفر قالیباف از جمله توانمندی‌های شرکت فرش آستان قدس رضوی است.

پرداخت

پس از پایان یافتن بافت فرش، سطح آن نیاز به یکنواختی دارد. همسان‌سازی سطح فرش در فرایندی که «پرداخت» نامیده می‌شود به انجام می‌رسد.

این فرایند حساس، ظریف و نیازمند دقت است که افزون بر ایجاد همسانی و یکنواختی، به ارزش و کیفیت دستبافته آسیبی وارد نکند و رخی مناسب را به فرش هدیه دهد.

پرداخت فرش به دو روش سنتی و ماشینی انجام می‌شود که در کارگاه‌های شرکت فرش آستان قدس رضوی نیز از هر دو روش با حفظ اصالت‌ها استفاده می‌شود. به طور معمول در مرحله نخست از ضخامت پرز تا حد مطلوب کاسته می‌شود (نازکی) و سپس یکنواختی نهایی در سطح فرش ایجاد می‌شود (موگیری).

با توجه به اینکه بخش اعظمی از دستبافته‌های این شرکت در اختیار حرم مطهر رضوی قرار می‌گیرد و به این سبب که پاخوردن فرش‌ها و تردد مستمر زائران آن حرم مطهر بسیار زیادتر از مصارف خانگی فرش است، ضخامت (ارتفاع پرز) در این فرش‌ها و در حین فرایند پرداخت بیشتر لحاظ می‌شود.

افزون بر استفاده از ابزارهایی مانند دستگاه تراش (که با حرکت دورانی روی فرش و داشتن تیغه‌هایی به کوتاه شدن پرزها منجر می‌شود) و قیچی، از سیخ یا سنگ زدن برای باز شدن سر گره‌ها، ایجاد حالت مخملی روی فرش نیز استفاده می‌شود و سرانجام پس از تکمیل این عملیات شست‌و‌شوی فرش‌ها به انجام می‌رسد.

پرداخت غیرحرفه‌ای یا بی‌دقت ممکن است به کوتاه شدن زیاده از حد پرزها، ته‌خواب یا ذرتی شدن فرش و از بین رفتن زحمات قالیبافان بینجامد و از این‌رو لازم است این کار توسط افراد مجرب و ماهر به انجام رسد.

شرکت فرش آستان قدس رضوی در هر دو واحد تولیدی خود در مشهد و کاشمر دارای واحد پرداخت است که به خوبی این مهم را مطابق با نیاز و سفارش به انجام می‌رسانند.