× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
رونمایی از شش قالیچه قاجاری در موزه رضوی
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

رونمایی از شش قالیچه قاجاری در موزه رضوی

شش تخته فرش ابریشمی متعلق به دوره قاجاریه در موزه فرش آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

در آئین ویژه‌ای که روز یکشنبه 23 اردیبهشت در موزه فرش رضوی برگزار شد، ضمن رونمایی از این فرش‌ها بیان شد که 9 فرش دیگر نیز از این مجموعه موجود است که پس از فرایند آفت‌زدایی، حفاظت بهینه و آماده‌سازی به نمایش درخواهند آمد.

در این آئین که با حضور رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در خراسان رضوی و شمار دیگری از مسئولان و علاقه‌مندان به فرش ایرانی برپا بود، بر ارج نهادن آستان قدس رضوی به نگه‌داشت دستبافته‌های ایرانی تاکید شد.

عبدالحسین ملک جعفریان، رئیس اداره گنجینه‌ها در این آئین با اشاره به استفاده از نیروهای متخصص و بهره‌مندی از دانش روز در ایجاد شرایط استاندارد برای حفظ و نگهداری آثار موزه‌ای گفت: 80 سال پیش تنها 3 تخته فرش در موزه حرم بود که به همت واقفان خیراندیش در حال حاضر این تعداد به 700 تخته فرش رسیده که از میان آن‌ها 102 تخته فرش در معرض نمایش قرار دارد.

او درباره شش دستبافته جدید اهدایی به موزه گفت: قالیچه با طرح افشان دسته گلی در ابعاد 144در 96 سانتیمتر، قالیچه با طرح لچک ترنج در ابعاد 198 در 125 سانتیمتر، قالیچه با طرح گلدانی درختی در ابعاد 205 در 137، قالیچه با طرح محرابی درختی در ابعاد 200 در 130، قالیچه با طرح لچک ترنج در ابعاد 206 در 132 و قالیچه با طرح محرابی گلدانی 200 در 129، شش تخته فرش از مجموع 15 فرش اهدایی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) است که با تاروپود ابریشمی در کاشان بافته شده‌اند و اکنون به نمایش درآمده‌اند.

در این مراسم همچنین از دو اثر هنري مجسمه اسب و مجسمه شتر برای نمایش دستبافته‌های رواسبی و روشتری با حضور هنرمند سازنده آن‌ها «مصطفی اکبری» رونمایی شد. 


لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی