× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
  • خانه
  • بلاگ
  • تالار ولایت به فرش دست‌باف ویژه‌ای آذین یافت
تالار ولایت به فرش دست‌باف ویژه‌ای آذین یافت
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

تالار ولایت به فرش دست‌باف ویژه‌ای آذین یافت

تالار ولایت حرم مطهر حضرت رضا(ع) با دست‌بافته‌ای خاص از تولیدات شرکت فرش آستان قدس رضوی مفروش شد.

این فرش بزرگ‌پارچه به مساحت بیش از 70 مترمربع (در ابعاد 70/7 در 50/9 متر) در رج‌شمار 30 و متناسب با فضای قرارگیری در مدت بیش از یک‌سال بافته شده است.

برای تولید این فرش به رنگرزی و ریسندگی حدود 400 کیلوگرم خامه و حدود 100 کیلوگرم چله و پود نیاز بود و چله‌دوانی این فرش با متراژ حدود 89 هزار متر به انجام رسید. به بیان دیگر چله‌دوان مسافتی رفت و برگشتی به طول حدود 89 کیلومتر را طی کرد تا بستر کار برای بافت آماده شود.

پس از مکلف شدن شرکت فرش آستان قدس رضوی در نیمه‌های سال 1399 به بافتن فرشی خاص برای مفروش شدن تالار ولایت حرم مطهر حضرت رضا(ع)، طرح و نقشه‌ای که ضمن تناسب با سایر مفروشات حرم مطهر، از جذابیت بصری لازم در ابعاد موردنظر برخوردار باشد، انتخاب شد. این طرح افشان با زمینه کرم و حاشیه پهن نیلی و حاشیه باریک لاکی است.

در ادامه و متناسب با نقشه نهایی، فرایند تهیه پشم، رنگرزی الیاف و ریسندگی به انجام رسید و همزمان چله‌دوانی برای فراهم شدن بستر بافت فرش روی دار به انجام رسید.

بافت فرش از آبان‌ماه 1399 در سالن 2 کارگاه کنه‌بیست شرکت فرش آستان قدس رضوی آغاز شد و گروهی از زبده‌ترین قالیبافان در این امر مشغول به‌کار شدند.

در طول بافت این فرش که با نظارت ویژه‌ای به انجام رسید و با کار مستمر قالیبافان بیش از یک‌سال به طول انجامید، حدود 17 میلیون گره روی چله‌ها زده شد.

با پایان یافتن فرایند بافت، عملیات پرداخت و همسان‌سازی طول الیاف این فرش نیازمند دقت ویژه‌ای بود که به این منظور پس از اتمام بافت فرش در کارگاه کنه‌بیست، در اواخر بهمن‌ماه 1400 به کارگاه کاشمر منتقل شد تا توسط چند تن از مجرب‌ترین پرداخت‌کاران شرکت به انجام رسد.

پرداخت نیز با کار مستمر و گروهی در کمترین زمان ممکن انجام شد و فرش یادشده بار دیگر به مشهد بازگشت تا برای بهره‌برداری در نوروز 1401 آماده باشد.

سرانجام در اواخر اسفندماه 1400 فرش نهایی به‌عنوان فرشی خاص با ابعادی ویژه و ویژگی‌هایی منحصر به‌فرد به حرم مطهر انتقال یافت و با توجه به ابعاد بزرگ و وزن زیاد آن (حدود 500 کیلوگرم) با همراهی شماری از نیروهای خدمات فرش حرم مطهر در تالار استقرار یافت.

گفتنی است شرکت فرش آستان قدس رضوی در تولید فرش‌های بزرگ‌پارچه دارای تجربه و توانمندی ویژه‌ای است و می‌تواند پاسخگوی نیاز و سفارش‌های مختلف خریداران و بهره‌برداران باشد.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی