× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
  • خانه
  • بلاگ
  • فرش‌های متبرک حرم رضوی شناسنامه‌دار می‌شوند
فرش‌های متبرک حرم رضوی شناسنامه‌دار می‌شوند
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

فرش‌های متبرک حرم رضوی شناسنامه‌دار می‌شوند

شرکت فرش آستان قدس رضوی تولیدکننده انحصاری دست‌بافته‌های نفیس و ارزشمندی است که مفروش‌کننده رواق‌ها و دیگر فضاهای حرم مطهر رضوی هستند. این فرش‌ها پس از چند سال استفاده در حرم مطهر با فرش‌های نو جابه‌جا می‌شوند و از این بارگاه مطهر خارج می‌شوند.

سالانه به‌طور متوسط بیش از 4500 مترمربع فرش دست‌باف در این شرکت تولید و برای استفاده در حرم مطهر عرضه می‌شود و تقریباً به همین میزان فرش متبرک از حرم خارج می‌شود.

با هدف استمرار چرخه اشتغال‌زائی در این هنر-صنعت و نیز وجود مستمر فرش‌های نو و نفیس در حرم مطهر، این فرش‌ها بسته به محل استقرار و میزان تردد زائران پس از چند سال استفاده خارج می‌شوند و برای فروش در اختیار شرکت قرار می‌گیرند.

فرش‌های خارج‌شده از حرم مطهر برای مصرف خانگی که پاخوردگی کمتری از حرم مطهر خواهند داشت، بسیار مناسب و دارای دوام و کیفیت هستند و علاوه بر آن به صفت «متبرک» نیز آراسته شده‌اند.

شرکت فرش آستان قدس رضوی با انجام فرایندهای آماده‌سازی و تکمیل روی فرش‌های متبرک خارج‌شده از حرم مطهر از جمله شست‌و‌شوی تخصصی و مرمت احتمالی، آن‌ها را در فروشگاه خود واقع در خیابان خسروی‌نو، روبه‌روی باب‌الجواد(ع) به علاقه‌مندان عرضه می‌کند.

به تازگی طراحی شناسنامه‌ای ویژه برای فرش‌های متبرک در دستور کار شرکت قرار گرفته است که حاوی کلیه اطلاعات فنی و تاریخی این فرش‌ها خواهد بود.

در این شناسنامه علاوه بر اطلاعات فنی و تخصصی فرش از جمله جنس الیاف، رج‌شمار، سال بافت، نقشه و رنگ‌بندی، تاریخ و مکان‌های استقرار فرش در حرم مطهر رضوی نیز درج می‌شود و خریدار خواهد دانست که فرش یادشده چه مدت و در کدام رواق‌های حرم مطهر حضور داشته است.

این اطلاعات پیش از این نیز موجود بود و هریک از فرش‌های تولیدی شرکت فرش آستان قدس رضوی دارای شماره اختصاصی است که با استناد به آن شماره می‌توان به اطلاعات مرتبط با آن دست یافت اما این اطلاعات تاکنون در اختیار خریداران قرار نمی‌گرفت. حالا و با تصمیم اتخاذ‌شده، فرایند طراحی و انتشار شناسنامه‌های یادشده برای ارائه به مصرف‌کنندگان آغاز شده و به زودی خریداران این فرش‌ها شناسنامه آن را نیز دریافت خواهند کرد.

پیش‌بینی می‌شود از ابتدای زمستان 1401 این شناسنامه‌ها به همراه فرش‌های متبرک رضوی به متقاضیان ارائه شود.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی