× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
فرش دست‌باف، وثیقه بانکی و قضایی می‌شود
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

فرش دست‌باف، وثیقه بانکی و قضایی می‌شود

علی خندانی، رئیس کانون سردفتران دفتریاران قوه قضائیه در این گفت‌و‌گو درباره ثبت سند فرش در دفاتر اسناد رسمی گفت: برون‌سپاری در حوزه دفاتر، نکته‌ای است که باید رخ می‌داد چرا که با توجه به کاهش درآمدهای دفاتر این موضوع مطرح شد، برخی خدماتی که حاکمیتی مطلق نبودند و قابلیت برون‌سپاری داشتند تصمیم جدی در حوزه دفاتر در این رابطه اخذ شده است. یک سری موارد هم بود که قابلیت تنظیم سند در دفاتر را داشت که فرش‌های نفیس و جواهرات از جمله اینهاست.

خندانی تصریح کرد: اگر فرش سرقت و یا مفقود می‌شد، هیچکس نمی‌توانست فرش مسروقه را پیگیری کند اما وقتی ثبت شود، این مشکلات حل می‌شود. یک فرش یا جواهر وقتی ثبت رسمی با شناسه مشخص شود، هر اتفاقی برایش بیفتد قابلیت پیگیری دارد.

رئیس کانون سردفتران دفتریاران قوه قضائیه همچنین گفت: اگر فرش‌ها دارای سند شوند می‌توانند در قالب تضمین اخذ وام از مؤسسات مالی و بانک، ها استفاده شوند. اگر برای فرش ارزش‌گذاری شود که در قالب سند رسمی انجام خواهد شد و مشخصات کامل فرش ثبت شود، به عنوان وثیقه قابل دریافت است و حتی می‌تواند به عنوان وثیقه دادگاه‌ها گذاشته شود. بحث بیمه هم هست که قابلیت بیمه شدن هم دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم تفاهم‌نامه‌ای در این رابطه با مرکز ملی فرش منعقد خواهد شد و ظرف چند وقت آینده این موضوع به بهره‌برداری می‌رسد. مقدمات این اتفاق انجام شده و نمونه سند فرش با همکاری سازمان ثبت تهیه شده و به زودی اجرای گسترده آن آغاز می‌شود.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی