× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
سخن از فرش در رادیو جوان
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

سخن از فرش در رادیو جوان

به گزارش روابط عمومی شرکت فرش آستان قدس رضوی، عصر روز سه‌شنبه 27 دی‌ماه 1401 مدیرعامل این شرکت مهمان تلفنی برنامه «خط آزاد» شد.

در این برنامه زنده که با اجرای پیمان طالبی روی آنتن رادیو جوان رفت، حمید کارگر به پرسش‌هایی درباره فرش ایرانی و وضعیت تجارت و صادرات آن پاسخ گفت.

کارگر با اشاره به جنبه‌های هنری فرش دستباف، ایران را در ویژگی‌هایی همچون قدمت، گنجینه غنی طرح و نقشه، تنوع در شیوه‌های بافت و پراکندگی در سراسر کشور و میان اقوام گوناگون، برترین کشور تولیدکننده فرش معرفی کرد که البته در حوزه تجارت و بهای تمام‌شده با چالش‌هایی مواجه است.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت صادرات فرش دستباف ایران گفت: با وجود آن که پیش از این فرش دستباف به‌عنوان یکی از مهمترین اقلام صادرات غیرنفتی کشور مطرح بود، در سال‌های اخیر با کاهش شدید صادرات مواجه شده و از متوسط پانصد میلیون دلار صادرات سالانه، در سال گذشته به زیر صد میلیون دلار رسیده است.

حمید کارگر در پاسخ به علت گرانی فرش دستباف، ضمن اشاره به سرمایه‌ای بودن فرش گفت: تولید فرش زمان‌بر است و دستمزد کم و حداقلی که در طول چندین ماه به قالیبافان پرداخت می‌شود سهمی 60 تا 70 درصدی از قیمت تمام‌شده یک فرش را شامل می‌شود. بنابراین با وجود آنکه در تنگنای اقتصادی ممکن است عددی درشت در سبد خانوار تلقی شود، چندان گران و خارج از قاعده نیست.

فایل صوتی این گفت‌و‌گو را می‌توانید در لینک زیر بشنوید:

http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=13&e=151157271

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی