× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
نمادی از مشهد در قم
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

نمادی از مشهد در قم

تابلوفرشی با نقش کاشیکاری ایوان عباسی حرم مطهر رضوی در آیین آغاز دهه کرامت ارائه شد.

این تابلوفرش که در کارگاه شرکت فرش آستان قدس رضوی بافته شده است، در روز ولادت حضرت معصومه(س) در حرم مطهر ایشان ارایه شد.

تابلوفرش یادشده در رجشمار 50 و در ابعاد 115 در 86 سانتی‌متر با ابریشم و پشم مرغوب و رنگ گیاهی بافته شده است و نقشۀ آن لچک ترنج با زمینه لاجوردی و حاشیه شیری است که ترنج میانی به نام حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مزین شده است.

صحن انقلاب اسلامی در حرم مطهر رضوی 4 ایوان دارد که در دوره شاه عباس اول در 981 ه.ش ساخته شده است. یکی از این ایوان‌ها که روبه‌روی گنبد در ضلع شمالی صحن قرار گرفته به ایوان عباسی یا باب طبرسی معروف است.

حدود 50 سال پس از ساخت این ایوان، به دستور شاه عباس دوم تزئیناتی برای نماسازی به آن اضافه شد و از آن زمان تا اوایل دهه 50 خورشیدی دچار فرسایش و آسیب‌هایی در بافت بنا و کاشی‌کاری شد و در نهایت به دستور تولیت وقت مورد مرمت قرار گرفت.

در این مرمت، بخشی از تزئینات ایوان بازسازی یا تعمیر و بخشی دیگر طراحی و به مجموعه اضافه شد. یکی از این تزئینات قاب کاشی است که در مرکز محراب پایین ایوان قرار گرفته و بدون امضا و تاریخ است؛ اما از شواهد و قرائن چنین گمان می‌رود که طراحی و اجرای آن توسط استاد زبردست کاشی‌کاری «محمدحسن رضوان» صورت پذیرفته است.

این میراث ارزشمند در «شرکت فرش آستان قدس رضوی» تبدیل به نقشۀ قابل بافت شد و سپس با دستان هنرمند قالیبافان این شرکت به‌عنوان تابلوفرشی فاخر بافته و عرضه شد.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی