× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
نامگذاری سالنی به نام شهید رواقی
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

نامگذاری سالنی به نام شهید رواقی

در آستانه سالروز واقعه هفتم تیر، سالن جلسات شرکت فرش آستان قدس رضوی به نام شهید مشهدی آن واقعه «شهید محمد رواقی» نامگذاری شد.

این سالن که پس از بازسازی و مرمت به تازگی برای برگزاری جلسات در مجتمع تولید فرش کنه‌بیست آماده شده است، برای زنده نگه داشتن نام آن شهید والامقام که ایده‌هایی ارزنده در توجه به فرش و فرشبافی داشت به نام او زینت یافت.

دکتر حمید کارگر (مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی) در این آیین که با حضور برادر و خواهران شهید رواقی برگزار شد، زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا را وظیفه دلسوزان ملک و ملت دانست و افزود: این‌که پس از 42 سال همچنان از شهید رواقی سخن می‌گوییم نشانگر اثرگذاری راه و رسم چنین شهدایی است.

وی با اشاره به خدمات ارزنده شهید رواقی در مدت تصدی مسئولیت فرش گفت: نیت خیر او و تلاش مجاهدانه‌اش موجب شد تا در مدتی کوتاه، تأثیری شگرف بر جای نهاده شود و نامش به نیکی در عرصه فرش بدرخشد.

شهید محمد رواقی زادۀ مشهد در سال 1328 به واسطه شغل پدر از کودکی با هنر فرش ایرانی و تجارت آن آشنا شد و به هنگام شهادت مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران بود.

این شهید بزرگوار پس از دریافت دیپلم در سال 1349 در مشهد، برای ادامه تحصیل به تهران رفت و با ورود به مدرسه عالی بازرگانی به انجمن اسلامی دانشجویان و کنش‌های مبارزاتی نیز وارد شد.

او تجربۀ اعتصابات دانشجویی و بازداشت توسط ساواک را در همین دوران از سر گذراند و در سال 1353 برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرفت.

شهید رواقی در آغاز دورۀ دکتری بود که با اوج‌گیری مبارزه در ایران، به وطن بازگشت تا در خط مقدم مبارزه باشد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی را در کمیته رفاه و ایامی را در استانداری آذربایجان مشغول به خدمت شد.

در سال 1358 با نظر شورای انقلاب وارد وزارت بازرگانی شد و مدتی به‌عنوان عضو هیئت مدیره شرکت سهامی فرش ایران انجام وظیفه کرد و کمی بعد مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت فرش شد.

آشنایی قبلی او با فرش و فرشبافی -به‌علت سابقه خانوادگی- و باور و اعتقاد عدالت‌خواهانۀ او در حمایت از حقوق قالیبافان موجب شد تا نامی نیک از او بر جا بماند.

در دوران کوتاه مدیریت شهید رواقی بر فرش، دستمزد قالیبافان افزایش قابل توجهی یافت و ایدۀ سهیم شدن قالیبافان در سود حاصل از فروش فرش نیز از سوی او دنبال شد. همچنین طرح اشتغال هموطنان جنگ‌زده در قالیبافی و فروش اقساطی فرش به کارکنان دولت از دیگر ایده‌های او بود.

شهید محمد رواقی در حادثۀ انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر 1360 به شهادت رسید و پیکر این شهید ارجمند در آرامگاه 72 تن بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است.

اکنون و در چهل و دومین سالگرد شهادت این شهید والامقام مشهدی (7 تیرماه 1402) و به پاس تلاش‌های ارزشمند او در احقاق حقوق قالیبافان، سالن جلسات تازه تأسیس شرکت فرش آستان قدس رضوی به نام او زینت یافت.

در آیین نامگذاری سالن یادشده که با حضور خانواده شهید رواقی برگزار شد، دکتر مهدی رواقی (برادر شهید) به ذکر خاطراتی از آن شهید بزرگوار پرداخت و در پایان با حضور مشاور اقتصادی تولیت آستان قدس رضوی و مشاور ایثارگران آستان قدس رضوی به خانواده آن شهید ادای احترام شد.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی