× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
  • خانه
  • بلاگ
  • برگزاری پنجمین همایش دانشجویان و دانش‌آموختگان فرش
برگزاری پنجمین همایش دانشجویان و دانش‌آموختگان فرش
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

برگزاری پنجمین همایش دانشجویان و دانش‌آموختگان فرش

در این همایش دو روزه که طی روزهای 19 و 20 آبان‌ماه 1400 به‌صورت مجازی (وبینار) برگزار شد، ضمن ارائه سخنرانی‌ها و مقالات برتر، از دانشجویان و دانش‌آموختگان برگزیده رشته فرش، پایان‌نامه‌های برتر و کارآفرینان برتر در بخش فرش تقدیر شد و یاد درگذشتگان فرش در ایام اخیر نیز گرامی داشته شد.

در این وبینار، 12 مقاله در محور طرح و نقشه فرش دست‌باف، 6 مقاله در موضوع بافت فرش، 4 مقاله در بخش رنگرزی، 9 مقاله در حوزه نمادشناسی و 10 مقاله در موضوع مدیریت و مطالعات اجتماعی فرش پس از انجام داوری و گزینش از سوی هیئت داوران به‌عنوان مقالات برتر معرفی و ارائه شد.

گفتنی است در آئین گشایش این همایش، افزون بر سخنرانی دکتر سیدجلال‌الدین بصام (رئیس همایش) و دکتر احمد اکبری (دبیر علمی همایش)، آقایان دکتر حبیب شریف (رئیس بنیاد نخبگان فارس)، دکتر حمید کارگر (مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی)، مجید محمدپناه (مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران)، تورج ژوله (پژوهشگر فرش) و دکتر کیخسرو سبحه (بازرگان فرش) نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

قرائت بیانیه دانشجویان و دانش‌آموختگان فرش کشور نیز بخش پایانی این وبینار دو روزه بود که مشروح آن در پی می‌آید:

با لطف و عنایت پروردگار متعال پنجمین همایش دستاوردهای علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران در روزهای نوزدهم و بیستم آبان‌ماه 1400 به میزبانی شایسته دانشگاه شیراز و با همت انجمن علمی فرش ایران در محل دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز به صورت مجازی برگزار شد.

در پایان دو روز هم‌اندیشی و گفتگوی دلسوزان و پژوهشگران فرش ایران برآیند دیدگاه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این عرصه علمی در قالب موارد ذیل ارائه شد:

1) دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی به عنوان پیشران‌های اصلی حرکت علمی در جامعه‌ی فرش ایران شناخته می‌شوند، لذا توجه به پژوهش‌های کاربردی در کنار اولویت‌های بنیادین می‌تواند زمینه‌ساز توسعه‌ی علمی و عملی فرش دستباف ایران باشد.

2) جوانان دانشجو و دانش‌آموخته‌ی فرش انتظار دارند، دانشگاه‌ها، مراکز دولتی متولی و نهادهای خصوصی مرتبط با فرش به هنر، دانش و تجربه‌ی آنها اعتماد داشته و زمینه حضور هر چه بیشتر آنها را در عرصه‌های تولید، عرضه، آموزش و سیاستگذاری فرش ایران فراهم سازند.

3) مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی فرش دستباف در ایران باید توسط افراد خبره، تحصیلکرده، دلسوز و آشنا به حوزه فرش دستباف اداره شود، لذا شرکت‌کنندگان در این همایش ملی علمی از دولت محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا دارند تا اداره فرش ایران را به دانش‌آموختگان و متخصصین تحصیل‌کرده‌ی این رشته واگذار کند.

4) انتظار می‌رود متولیان دولتی و نهادهای خصوصی فرش دستباف ایران به انجمن علمی فرش که متشکل از جمعی از فرهیختگان، پژوهشگران، دلسوزان و دانش‌آموختگان فرش دستباف است، نگرشی مشاور مآبانه داشته و از تجارب اعضای انجمن در سطوح سیاستگذاری، اجرایی و آموزشی بهره بگیرند.

5) در شرایط دشوار کنونی با توجه به آسیب‌های تحریم‌های ظالمانه بر پیکره‌ی اقتصاد فرش ایران لازم و ضروری به نظر می‌رسد که اهتمام و توجه ویژه‌ای به مشکلات و آسیب‌های وارده بر پیکر تولید و صادرات فرش ایران صورت بپذیرد. در این راستا کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی و کارگروه‌های تخصصی دولت باید از تجارب و دانش پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران بهره‌ی بیشتری ببرند.

6) پژوهش و تحقیق اصولی و علمی نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی ویژه دارد، لذا در این راستا نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی ذی ربط باید حمایت بیشتری از پژوهش‌های کاربردی در حوزه‌ی فرش دستباف داشته باشند.

7) فاصله گرفتن نظام آموزش عالی فرش با بدنه‌ی بازار می‌تواند بخشی از سرمایه‌های مادی، اجتماعی و انسانی این مرز و بوم را تحت‌الشعاع قرار دهد، لذا شرکت‌کنندگان در این همایش تقاضا دارند زمینه‌های همکاری دانشگاه و بازار به صورت دوطرفه فراهم شود تا از این طریق بتوان زمینه‌ی اشتغال بیشتر دانش‌آموختگان فرش را فراهم نموده و آموزش‌های کاربردی و مفید موجب افزایش دانش، تجربه و مهارت دانش‌آموختگان شود.

8) از جوانان تحصیل‌کرده‌ و فرهیخته‌ فرش دستباف انتظار می‌رود که با نگرشی مسئله محور و بدون توجه به موانع موجود، عاشقانه مشکلات و نیازهای فرش دستباف را شناسایی و برای رفع آنها راهکارهای عملیاتی جست‌وجو و در اجرایی کردن آنها تلاش وافر کنند.

9) بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود فرش دستباف در راستای اعتلای این هنر ملی و بومی باید در دستور کار همه دلسوزان و فرهیختگان حوزه‌ی فرش دستباف قرار بگیرد.

در پایان از خداوند متعال تقاضا داریم به همه‌ی ما این توفیق و توانایی را مرحمت بفرماید تا بتوانیم در راستای اعتلای فرش این مرز و بوم گام برداشته و موانع و مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم. فرش ایران آینه‌ی فرهنگ غنی و تمدن کهن ایرانی است لذا شایسته‌ آن است که این هنر اصیل بیش از پیش مورد توجه و اهتمام همه عاشقان ایران قرار بگیرد.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی