× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
نزول صادرات فرش ادامه دارد
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

نزول صادرات فرش ادامه دارد

حمید کارگر در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا از تداوم روند کاهشی صادرات فرش دستباف ایران خبر داد.

عضو انجمن علمی فرش ایران با اشاره به آمار اعلامی از سوی وزارت صمت گفت: آخرین آمار اعلام شده، صادرات یازده ماهه سال 1400 را نشان می‌دهد که بر مبنای آن فقط ۵۶ میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ از نظر ارزشی ۱۳ درصد کاهش داشته است.

کارگر ضمن اظهار تأسف از تداوم روند کاهشی صادرات فرش با اشاره به آمار جهانی در این زمینه گفت: شوربختانه پسرفت ایران در این زمینه همراه با پیشرفت کشورهای رقیب بوده است به‌طوری‌که هند و پاکستان به آسانی سهم ایران را از بازار جهانی فرش از آن خود کرده‌اند.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار منتشره از تجارت جهانی فرش دستباف، در سال 2020 به ترتیب کشورهای هند، پاکستان و نپال رده‌های اول تا سوم صادرکنندگان فرش دنیا را به دست آورده‌اند.

عضو انجمن علمی فرش ایران گفت: ایران در حالی با سهمی بیش از 6 درصدی از کل صادرات فرش در دنیا در رتبه چهارم ایستاده که در همین سال هندوستان 37 درصد از مجموع صادرات فرش جهان را تصاحب کرده است.

این کارشناس فرش افزود: این برای نخستین بار است که کشور نپال هم با سهمی 7 درصدی جایگاهی بهتر از ایران در رتبه‌بندی جهانی صادرکنندگان فرش پیدا کرده و کشور چین نیز با سهمی 6 درصدی نزدیک به ایران قرار دارد.                                                                                                           

حمید کارگر با اشاره به تحریم اعمال شده از سوی آمریکا بر فرش ایرانی گفت: ایالات متحده بزرگترین واردکننده فرش در دنیاست که گمرک خود را به روی فرش‌های دستباف ایران بسته است و در نتیجه منجر به حذف بخش عمده‌ای از بازار ما شده است.

وی ادامه داد: در سال 2020 هندوستان نزدیک به 62 درصد و پاکستان حدود 52 درصد از فرش صادراتی خود را به آمریکا فرستاده‌اند که همین آمار نشانگر نقش مهم بازار آن کشور در رونق تجارت جهانی فرش دستباف است.

عضو انجمن علمی فرش ایران درباره مشتریان فرش ایران گفت: با حذف آمریکا از فهرست خریداران فرش ایرانی، در سال 2020 ژاپن با خرید 38 درصد از فرش صادراتی ایران در صدر واردکنندگان دستبافته‌های کشور ما قرار گرفته و آلمان با سهم 20 درصدی و سوئیس با سهم 9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کارگر افزود: در سال 2020 در مجموع 53 میلیون دلار فرش دستباف از ایران به دیگر کشورها صادر شده است که نسبت به سال قبل از آن 28 درصد کاهش داشته است.

به گفته وی مهمترین عامل کاهش صادرات همان تحریم فرش ایران از سوی آمریکا است که با خروج از برجام بار دیگر ترخیص فرش‌های وارداتی با مبداء ایران را در گمرک ایالات متحده منع کرده است اما نمی‌توان بر مشکلات داخلی هم چشم پوشید.

عضو انجمن علمی فرش ایران در این زمینه گفت: رشد فزاینده بهای مواد اولیه، گرفتاری‌ها و مشکلات ارزی، بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی، فقدان تسهیلات و حمایت‌های مالی و تشویقی از تولیدکنندگان و بازرگانان فرش، ضعف در تجارت خارجی، عدم تبلیغات مؤثر و حضور فعال و هدفمند در نمایشگاه‌های برون‌مرزی و نبود یا ضعف سیاست‌گذار و متولی آگاه و توانمند در هدایت امور این هنر- صنعت را از دیگر عوامل کاهنده صادرات فرش است.

این گفت‌وگو با نام «نزول صادرات فرش ادامه دارد» در  پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا منتشر شده است.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی