× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
  • خانه
  • بلاگ
  • نگاهی به روند نزولی صادرات فرش در سال‌های اخیر
نگاهی به روند نزولی صادرات فرش در سال‌های اخیر
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

نگاهی به روند نزولی صادرات فرش در سال‌های اخیر

به گزارش روابط عمومی شرکت فرش آستان قدس رضوی، بر پایه آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات فرش دست‌باف ایران از بیش از 400 میلیون دلار در سال 96 به حدود 70 میلیون دلار در سال گذشته تنزّل کرده است که چنین اُفتی در تاریخ تجارت این هنر- صنعت بی‌سابقه بوده است.

بر اساس این آمار در سال 1396 افزون بر 426 میلیون دلار، در سال 1397 بیش از 238 میلیون دلار و در سال 1398 نزدیک به 80 میلیون دلار و در سال 1399 کمی بیش از 72 میلیون دلار فرش دست‌باف از کشور ما به بازارهای صادراتی راه یافته است.
عوامل متعددی را بر این کاهش مستمر و قابل توجه صادرات فرش دست‌باف ایران می‌توان برشمرد که تحریم فرش ایرانی از سوی ایالات متحده آمریکا یکی از مهمترین این عوامل است. از سوی دیگر مشکلات و تنگناهای داخلی در مسیر تجارت فرش نیز بر این نزول صادراتی اثرگذار بوده‌اند.
رشد فزاینده قیمت مواد اولیه فرش دست‌باف، تورم داخلی و افزایش قیمت تمام‌شده فرش، تنگناها و مشکلات ارزی، بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی، فقدان تسهیلات و حمایت‌های مالی و تشویقی از تولیدکنندگان و بازرگانان فرش و ضعف در تجارت خارجی و عدم حضور فعال و هدفمند در نمایشگاه‌های برون‌مرزی را می‌توان از دیگر عوامل کاهنده صادرات فرش دانست.
امید می‌رود با توجه به جمعیت قابل توجه قالیبافان در کشور و ارزشمندی فرش دست‌باف از جنبه‌های فرهنگ، هنری، تاریخی، اقتصادی و اشتغالزایی، تغییر در سیاست‌های اقتصادی کشور به گونه‌ای باشد که این کالای مشهور در میان صادرات غیرنفتی کشور صادراتی بیش از پیش را تجربه کند.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی