× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
رمزگشایی از فرش مقصود کاشانی
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

رمزگشایی از فرش مقصود کاشانی

کرسی علمی ترویجی «حقیقت وضعیت فرش مقصود کاشانی» با حضور پژوهشگران، هنرمندان و دانشجویان حوزه فرش در دانشگاه کاشان به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

در این کرسی نظریه‌پردازی دکتر امیرحسین چیت‌سازیان (عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان) به ارائه دیدگاه و یافته‌های پژوهشی خود درباره فرش معروف به «شیخ صفی/ اردبیل/ مقصود» پرداخت و دکتر حمید کارگر (مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی) و دکتر مهدی کشاورز افشار (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس) به‌عنوان ناقد به نقد و بررسی دیدگاه او پرداختند.

در این نشست چیت‌سازیان مباحثی را درباره محل بافت فرش‌های موسوم به اردبیل و مالکیت آنها مطرح کرد و با اعلام ابهام‌ها و ایراداتی فرضیه‌های پیشین در این‌باره را مردود دانست.

وی با تکیه بر مطالعات خود فرضیه بافته شدن این فرش‌ها در تبریز، اردبیل یا قزوین را رد و بر بافته شدن در کاشان تأکید کرد.

چیت‌سازیان همچنین تملک این فرش‌ها از سوی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را باطل دانست و مالکیت آستان قدس رضوی و حرم مطهر رضوی بر این فرش‌های تاریخی را گزینه محتمل‌تری اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: کتیبه به‌کار رفته شده در فرش، گره نامتقارن و تاروپود ابریشمی در فرش ازجمله دلایلی است که می‌توان گفت این فرش در منطقه کاشان بافته شده است.

این پژوهشگر همچنین با بررسی احتمال سفارش بافت فرش از سوی شاه طهماسب صفوی با تکیه بر اسنادی از جمله عدم درج این نکته در فرامین درباری یا فهرست اموال بقعه در اردبیل، به رد این نظر پرداخت و بقعه‌ای ارجمندتر به ویژه مرقد مطهر امام رضا(ع) را محل مفروش شدن این فرش‌ها دانست.

در ادامه این نشست، ناقدان به بیان دیدگاه‌های خود و نکات اصلاحی و تکمیلی پرداختند.

در این نشست علمی که عصر روز سه‌شنبه دهم خرداد 1401 برگزار شد، تورج ژوله (پژوهشگر فرش) به‌عنوان دبیر نشست گرداننده مباحث بود.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی