× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
  • خانه
  • بلاگ
  • اهدای دستبافته‌هایی از شرق به موزه فرش آستان قدس
اهدای دستبافته‌هایی از شرق به موزه فرش آستان قدس
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

اهدای دستبافته‌هایی از شرق به موزه فرش آستان قدس

در آئینی رسمی 133 قطعه از دستبافته‌های شرق ایران و کشورهای همسایه به موزه فرش آستان قدس رضوی اهدا شد.

شامگاه یکشنبه 7 اسفند 1401 در آئینی با حضور قائم‌مقام آستان قدس رضوی و برخی از مدیران این آستان، دکتر سیدطاهر صباحی قالی‌ها، دستبافته‌ها و منسوجاتی از مجموعه شخصی خود را به موزه فرش آستان قدس رضوی اهدا کرد.

صباحی که از مجموعه‌داران فرش ایران است و کتاب‌های متعددی را درباره دستبافته‌های این سرزمین منتشر کرده است، با توصیف برخی از دستبافته‌های اهدایی خود اظهار امیدواری کرد موزه فرش آستان قدس به مدرسه‌ای برای آموزش و آشنایی بازدیدکنندگان با هنر فرش تبدیل شود.

او که مدیرمسئول مجله «گره» نیز هست همچنین گفت: این فرش‌ها و دستبافته‌ها بخشی از مجموعه‌ای است که در طول سال‌ها سفر و پژوهش از مناطق مختلف گردآوری کرده‌ام و می‌تواند به غنای این موزه کمک کند.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: پیش از این ۶۶۲ تخته فرش نفیس در موزه فرش آستان قدس رضوی نگهداری می شد که با اهدای فرش‌های دکتر صباحی به ۷۹۵ تخته فرش رسیده است.

سیدجلال حسینی با تقدیر از اقدام صباحی در اهدای این دستبافته‌ها گفت: این سازمان و موزه به گواه سابقه دیرین خود می‌تواند امانت‌دار خوبی برای دستبافته‌ها باشد و کوشش خواهیم کرد موزه را از محلی برای نمایش به محلی برای تعامل و درس‌آموزی تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی نیز در رونمایی از آثار اهدایی با اشاره به کاستی‌ها در دانش فرش‌شناسی گفت: دستبافته‌های این سرزمین منحصر به کفپوش یا زیرانداز نبوده و در قالب‌های کاربردی دیگری همچون پرده، نمکدان، خورجین، رو اسبی، سفره و رختخواب‌پیچ هم در زندگی ایرانیان حضور داشته که مجموعه اهدایی می‌تواند این تنوع را گواهی دهد.

حمید کارگر همچنین افزود: با وجود دیرینگی هنر فرش در ایران، به علت ضعف در پژوهش‌های مرتبط با فرش، ما هنر خودمان را اغلب از دریچه چشم خاورشناسان غربی دیده‌ایم که شایسته است دانش‌ورزی و پژوهش در این وادی تقویت شود.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی