× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
فرش ایران به «باور» نیاز دارد
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

فرش ایران به «باور» نیاز دارد

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی ایران کالا نبود «باور» را مشکل اصلی هنر- صنعت فرش دست‌باف ایران دانست.

حمید کارگر در پاسخ به پرسشی درباره اصلی‌ترین گره پیش روی هنر- صنعت فرش ایران گفت: فهرست طویلی از مشکلات فراروی این هنر- صنعت را می‌توان برشمرد اما به گمان من همه این مشکلات از نبود باور به فرش ایرانی نشأت می‌گیرد.

وی افزود: دولتمردان و سیاست‌گذاران در مقام شعار از نقش ارزنده فرش ایرانی در ارزآوری و اشتغالزایی سخن می‌گویند اما در مقام عمل همتی ندارند و پیامد بی‌عملی آنان وضعیت دشوار کنونی تولید و تجارت فرش است.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر امروز فرش ایران گرفتار سیاست‌های متناقض یا متضاد بانکی است، اگر از گرفتاری‌های بیمه‌ای و مالیاتی در رنج است، اگر از مشوق‌های صادراتی و تسهیلات تولیدی بی‌بهره است، و اگر صادراتش در سال جاری از 30 میلیون دلار فراتر نرفته است، معنایی جز باور نداشتن به این هنر- صنعت ندارد.

کارگر دست به دست شدن نهاد متولی فرش ایران را یکی از نمونه‌های کم‌لطفی به این هنر- صنعت دانست و گفت: این که مرکز ملی فرش ایران از وزارت صنعت رانده شود و ارج و قربی هم در وزارت میراث فرهنگی نیابد، نشانه‌ای از همین بی‌باوری و کم‌اعتنایی به فرش ایرانی از سوی سیاستگذاران و تصمیم‌گیران است.

وی درباره چگونگی برون‌رفت از وضع موجود گفت: راهکارهای بهبود هنر- صنعت فرش دست‌باف ایران ناشناخته و پنهان نیستند. لازم نیست راه‌های بدیع و عجیبی خلق شوند. اینکه به تسهیلات و حمایت‌ها در این بخش توجه شود عجیب نیست. اینکه از ابزار تبلیغات برای توسعه بازاریابی استفاده شود عجیب نیست. اینکه از ابزار نمایشگاه و اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری استفاده شود عجیب نیست. اینکه برای واردات ابریشم تعرفه‌های بالا وضع نشود انتظار ویژه‌ای نیست. اینکه از سیاست‌های بازدارنده بانکی و ارزی اجتناب شود طبیعی است.

این کارشناس فرش هشدار داد: کاهش مستمر صادرات فرش تلخ و دردآور است و به زودی پیامدهای منفی خود را بیشتر نشان خواهد داد؛ چرا که از بین رفتن صادرات به معنای کاهش تولید است و کاهش تولید به معنای بیکاری چند صد هزار نفر قالیباف خواهد بود.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی