× صفحه اصلی اخبار رسانه درباره ما تماس با ما نظرسنجی
بهینه‌سازی شست‌و‌شوی قالی‌های حرم
توسط تحریریه شرکت فرش آستان قدس نظرات (0)

بهینه‌سازی شست‌و‌شوی قالی‌های حرم

تجهیزات و ماشین‌آلات جدید برای شست‌و‌شوی بهینه فرش‌های حرم مطهر رضوی در واحد قالیشوئی شرکت فرش آستان قدس رضوی به بهره‌برداری رسید.

در آیین بهره‌برداری از تجهیزات جدید قالیشویی که روز چهارشنبه 3 مردادماه 1403 با حضور مدیر عالی حرم مطهر رضوی و معاونان اماکن متبرکه، خدمات زائرین و اداری و پشتیبانی سازمان حرم مطهر برگزار شد، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی ویژگی تجهیزات جدید را برشمرد.

حمید کارگر با اشاره به انعقاد قرارداد با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه گفت: دستگاه شست‌وشوی نصب‌شده که به‌صورت خودکار و در سه مرحله قابلیت شست‌وشوی فرش‌ها را دارد و امکان شست‌وشوی یک مترمربع فرش در هر دقیقه را داراست.

به گفته وی دستگاه یادشده دارای 18 فرچه شست‌وشو (16 فرچه با حرکت دوار و رفت و برگشتی و 2 فرچه طولی برای شست‌و‌شوی زیر و روی فرش) است که امکان تنظیم ارتفاع دارند و عملکرد آنها قابل برنامه‌ریزی است و همچنین لرزاننده‌ای نیز در دستگاه برای خاک‌گیری و تنظیف بهتر تعبیه شده است.

کارگر در ادامه اظهار داشت: افزون بر دستگاه شست‌وشو، دو دستگاه آبگیر (سانتریفیوژ) با ظرفیت 2 هزار و 200 دور در دقیقه نیز تهیه و نصب شده است که توانایی آب‌گیری و خشک کردن فرش‌هایی به عرض 3 و 4 متر را دارند.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در گرمخانه واحد قالیشویی گفت: برای هوادهی بهتر فرش‌ها و افزایش سطح ایمنی کارکنان، گرمخانه قالیشویی به بالابر نیمه خودکار برای اصلاح فرایندها مجهز شد.

نوسازی دستگاه خاک‌گیر فرش‌ها، پوشانده شدن محوطه با گراویه برای آفتاب‌دهی فرش‌ها و نیز آموزش تخصصی کارکنان از دیگر اقدامات انجام‌شده در مسیر اصلاح و بهبود عملکرد قالیشویی بوده است.

رضا خوراکیان (مدیر عالی حرم مطهر) و معاونان وی افزون بر افتتاح و آغاز به کار رسمی قالیشویی، به بازدید از سالن‌های تولید فرش در مجتمع کنه‌بیست پرداختند.

خوراکیان در بازدید از واحدهای بافت، رنگرزی، پرداخت و عملیات تکمیلی، با تحسین ویژگی‌های منحصر به فرد تولید فرش در شرکت فرش آستان قدس رضوی، خدمات‌رسانی بهینه و باکیفیت به زائران بارگاه رضوی از جمله در حوزه فرش و کفپوش‌ها را از جمله بایسته‌های فعالیت در حرم مطهر دانست.

گفتنی است واحد قالیشویی شرکت فرش آستان قدس رضوی با هدف شست‌و‌شوی فرش‌های دستباف و ماشینی حرم مطهر رضوی احداث شد و با تأکید بر ویژگی‌هایی از جمله رعایت ضوابط تطهیر فرش‌ها و خدمات‌رسانی بهینه به صحن و سرای حرم مطهر رضوی در حال فعالیت است.

لوگو شرکت فرش آستان قدس رضوی